وب سایت الفیکس
وب سایت LED MG
وب سایت ساریناویژن
فروشگاه آنلاین زئوس
نظرات مشتریان
جشنواره ها
پشتیبانی
مقاله ها
وضعیت گارانتی در سطح ایران و جهان
CategoryPosted in مقاله ها

وضعیت گارانتی در سطح ایران و جهان

وضعیت گارانتی در سطح ایران و جهان

 

  •       وضعیت گارانتی در سطح جهان

معمولا وضعیت گارانتی در سطح جهان بدین صورت است که زمانی که کالا را خریداری می کنید، باید از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد و همانگونه که در تبلیغات و بروشورها توصیف شده عمل کند. در غیر این صورت می توانید یکی از راه حل های زیر را انتخاب کنید:

اگر تنها چند هفته از خرید کالا گذشته باشد و یا به دلیل قانع کننده ای وقت چک کردن کالا را نداشته اید، می توانید در صورت بروز مشکل و یا منطبق نبودن کالا با توضیحات داده شده در مورد آن، وجه پرداختی خود را پس گرفته و یا تقاضای تعویض آن را بکنید.

اگر مشکل به وجود آمده خیلی مهم نباشد و بتوان به راحتی آن را برطرف کرد، انجام تعمیر جزئی منطقی است. اگر بعد از تعمیر، خواسته شما تامین نشده و یا مشکل برطرف نشد، می توانید تقاضای تعویض کالا را کنید.

اگر کالا بیش از چند هفته در اختیار شما بوده و دلیل قانع کننده ای برای امتحان کالا در این مدت نداشته اید، می توانید تقاضای تعمیر یا تعویض کالا را بکنید. تعمیر کالا باید در مدت حداقل زمان منطقی انجام شده و مشکلی برای مشتری ایجاد نکند. تعمیر انجام شده باید کالا را به حالت قابل قبولی باز گرداند. در غیر این صورت می توانید تقاضای تعویض کالا یا غرامت بکنید. این غرامت می تواند شامل مقداری پول و یا هزینه تعمیر کالا توسط فرد و یا موسسه دیگری باشد.

اگر امکان تعویض کالا وجود نداشته و تعمیر آن نیز به صرفه نباشد، باید هزینه ای به شما بازگردانده شود. فروشنده می تواند هزینه مدت زمانی را که شما از کالا استفاده کرده اید از قیمت کل کالا کم کرده و باقی پول را به شما باز گرداند.

اگر به هر دلیلی متضرر شده باشید، می توانید به اندازه و یا بیشتر از قیمت کالا، تقاضای غرامت کنید.

به خاطر داشته باشید در صورت بروز هر مشکل که شما را محق به بازپس گرفتن هزینه پرداختی، تعویض یا تعمیر کالا و یا دریافت غرامت کند، فروشنده کالا باید مشکل شما را حل کند و این مساله هیچ ربطی به شرکت سازنده ندارد و فروشنده نمی تواند شما را به این مرکز ارجاع دهد.

  •      وضعیت گارانتی در ایران

ما معمولا در ایران (چه تولید کنندگان، چه فروشندگان و چه خریداران) به گارانتی عادت نداریم. در حقیقت تعریف درستی از این مسأله نشده است، بنابراین از آن صرفا به عنوان یک حرف و تبلیغ استفاده می شود.

قضیه گارانتی هم در ایران همراه با واردات کالا از کشور های غربی وارد ایران شد و از آنجایی که نظارت صحیح و جامعی به بازار موبایل نمی شود، و از آن گذشته اغلب شرکت های تولید کننده کالا در ایران نمایندگی رسمی ندارند تا ناظر بر کار متولیان خود باشند، و فروشندگان نیز تنها بر سود خود توجه داشته و شرکتی نیز از آن ها برای دادن گارانتی حمایت نمی کند. گارانتی در بازار ایران به خوبی جا نیفتاده و صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و حتی بسیاری داشتن گارانتی را دلیل بر اصل بودن کالا می پندارند و از خدماتی که می توانند بواسطه آن دریافت کنند بی اطلاعند.

تا چندین سال قبل، خریداری کالا، با گارانتی معتبر برای خریداران ایرانی جا نیفتاده بود و تعداد انگشت شماری به داشتن گارانتی معتبر برای خریداری کالا مورد نظر خود اهمیت می دادند. دلیل این امر هم بسیار واضح بود: یکی از این موارد وجود تفاوت قیمت فاحش میان کالا های با گارانتی معتبر و غیر معتبر بود که باعث می شد خریدار مدل دوم را انتخاب کند؛ البته این مساله نیز دلیل دیگری داشت و آن هم این بود که خریداران معمولا بعد از مراجعه به مراکز گارانتی با مشکلات زیادی مواجه می شدند که اغلب به علت سخت گیری های بیش از حد، معطل شدن زیاد و مشکلات متعدد، عطای استفاده از گارانتی را به لقای آن می بخشیدند و ترجیح می دادند به جای پرداخت پول بیشتر بابت گارانتی کردن کالا، آن را به دست تعمیرکاران معمولی کالا ها سپرده و آن را از طریق عادی تعمیر کنند. در این حالت معمولا در مدت زمان کوتاه تری کالا تعمیر شده به دستشان می رسید و علاوه بر آن مجبور به پرداخت هزینه های بسیار بالایی برای تعمیر کالا نبودند.

علت این مشکلات را نیز باید در جای دیگر جستجو کرد.

وجود شرکت های گارانتی کننده غیر معتبر و سود جو و پشتیبانی نکردن از کالای فروخته شده نیز خود به بدنامی هر چه بیشتر شرکت های گارانتی کننده اصلی دامن می زد.

اغلب این شرکت ها همانطور که قبلا ذکر کردیم یا تنها نامی بیش نبودند، و یا این که برای دادن خدمات پس از فروش به خریداران، مشکلات زیادی ایجاد می کردند که باعث می شد خریداران اغلب ترجیح دهند کالا خود را برای تعمیر به تعمیرگاه های معمولی بسپارند.

از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم دریافت خدمات مناسب

نارضایتی از خدمات و تعمیر دستگاه

دریافت هزینه بالا برای تعمیر

طولانی بودن زمان تعمیر

در اختیار قرار ندادن کالا جایگزین در طول دوره تعمیر

وجود این گونه مشکلات باعث بروز بدبینی خریداران به شرکت های گارانتی کننده شده و اغلب باعث می شد در اقدام بعدی به خرید کالا، گزینه گارانتی را مد نظر قرار ندهند.

اما نبود گارانتی نیز مشکلات خاص خودش را دارد! آیا تا به حال به این فکر کرده اید که با وجود مدل های بسیار زیاد و متنوع کالا در بازار، تمام تعمیرکاران کالا های تلفن همراه از عهده تعمیر تمام آن ها بر نمی آیند و گارانتی کننده هر برند، گروه تخصصی ویژه ای برای تعمیر و ارائه خدمات و لوازم یدکی و جانبی تمام مدل های خود در اختیار دارد؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که زمانی که یک کالا گران قیمت خریداری کنید و بعد از به خانه آمدن و یا چند روز بعد با مشکلی مواجه شود و کالا شما نیز گارانتی معتبر نداشته باشد، چه حالی پیدا می کنید؟ از این گذشته شاید کالا ایرادی داشته باشد که قابل تعمیر نباشد و اگر شرکت گارانتی کننده، تعویض کالا را نیز در دستور کار خود داشته باشد، دیگر جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

این ها نکات مهم و قابل توجهی هستند که نمی توان به سادگی از کنار آن ها گذشت.

مهم ترین نکته هنگام خرید کالا، توجه به گارانتی و شرکت گارانتی کننده کالا است که نباید آن را فراموش کنید. تنها نکته ای که باید به خاطر داشته باشید اسامی شرکت های اصلی گارانتی کننده هر کدام از برند هاست، تا هنگام خرید با وجود نام های گوناگون گارانتی موجود در بازار دچار سردرگمی نشوید.

این شرکت ها مجهز به لابراتوار و برد تخصصی تعمیر کالا برای دستگاه های عرضه شده با گارانتی شرکت خود هستند و در برخی موارد حتی تعویض کالا را نیز در دستور کار خود دارند.

شرکت های معتبر گارانتی کالا در ایران

در این قسمت به معرفی شرکت های معتبر گارانتی کالا و در اصطلاح گارانتی های اصلی هر کدام از برند ها می پردازیم تا بیشتر با آن ها و خدماتشان آشنا شده و در هنگام خرید به آن توجه کنید. البته توجه داشته باشید قبل از خرید به موارد شامل گارانتی که معمولا روی برچسب گارانتی ذکر می شوند توجه کنید.

گارانتی کنندگان معتبر برند نوکیا عبارتند از: اتصالات اینترنشنال ایران، موبایل پلاس، پارس ایراتل، خدمات طلایی نوکیا. سونی اریکسون: سیتادل تلکام، پارس نیکاتل و کامتل. سامسونگ: پارس میکروتل. ال جی: مادیران و پرشین تلکام. پنتک: فیتکو. ساژم: رانجو سرویس. آی میت: فیتکو. موتورولا: پارس پردیس قشم و فیتکو. جی ال ایکس: ارتباط همراه. حایر: انتخاب.

گارانتی حق مشتری است

وجود گارانتی برای کالاها و استفاده از خدمات آن حق مسلم خریداران و مصرف کنندگان ایرانی همانند دیگر مصرف کنندگان در سر تا سر دنیاست و نباید به علت ناآگاهی و یا ناهماهنگی در بازار از آن محروم شوند. جا نیفتادن این فرهنگ در ایران تنها می تواند به علت اطلاع رسانی ضعیف و یا عدم توجه اصناف به آن و سودجویی واردکنندگان غیرمجاز باشد، که باید آن را برطرف کرد.

Comments are closed.